Összefoglaló a Zöld Jövő 2010. november 3.-án tartott Környezeti Nevelési kerekasztaláról

A kerekasztal a húszéves, évfordulós sorozat utolsó elemeként a környezetvédelem egyik döntő elemét, a tudatformálást, környezeti nevelést célozta meg. Megjelent és előadást tartott Victor András ny. főiskolai tanár, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület korábbi elnöke, aktív környezeti nevelő, néhány helyi iskola, és az önkormányzat képviselői.

Előadásában Victor András a fenntarthatóságból, ill. annak hiányából vezette le a nevelési feladatokat. Utalt a jövő lehetőségei folyamatos szűkülésére, a kőolaj bázisú kultúránk tarthatatlanságára. Korábbi példákon mutatta be a fenntarthatatlan gazdálkodás kimeneteleit, a Húsvét szigetek, Mezopotámia, a Nagy-Alföld negatív folyamatait. Kitért az ökológiai lábnyomra, ami ma világméretekben az ökológiai kapacitás felett van, így nálunk is. Anno egy 12 holdas kisgazdaság egy teljes nagycsalád összes szükségletét fedezte, míg ma a szennyezés kultúráját éljük. Felvetette, hogy a GDP nem fejezi ki az életminőséget, még kevéssé a fenntarthatóságot, inkább a nemzeti fejlődési index-et kellene használni. A növekedés mindenképpen korlátos, azt kell tudomásul vegyük. Elemezte a fenntarthatóság folyamatait, változatait, és kiemelte, hogy az egyoldalúság soha nem lehet fenntartható, így a növekedés nem, csak a fejlődés lehet fenntartható. Elemezte a fejlődés, az evolúció összetevőit, sokféleség, kommunikáció, szimbiózis, a fejlődés változatait, összetevőit, az embernek az evolúcióért való felelősségét. S itt, az emberi evolúció kapcsán – tudati, kulturális, szociális – jutunk el a nevelés gondolatához, feladatához. Nevelés: erényes életre nevelés e tekintetben is –igazságosság, lelkierő, bölcsesség, mértékletesség – melyek itt lényeges elemek. A fenntarthatóság e tekintetben nevelési feladat, s a nevelő az evolúció kulcsa. A nevelők, a „növelők” pedig azok, akik lélekben, tudásban, tapasztalatban, bölcsességben növelik a másik embert.

A program további részében a megjelentek, felkért hozzászólók mondták el véleményüket, tapasztalataikat. Az önkormányzat részéről Zugmann Péter alpolgármester arról tájékoztatott, hogy az önkormányzat nem tervezi környezeti nevelési stratégia vagy program készítését, az, az iskolák feladata. Ugyanakkor támogatják az ilyen kezdeményezéseket, programokat, a Környezetvédelmi Alap elsődleges célja a tudatformálás, nevelés.

Darvas Katalin – BNAG – a Környezeti Nevelési Egyesület működéséről beszélt, a vonatkozó magyar stratégia alakításáról, amit alkalmanként újítanak – www.mkne.hu – elősegítik az iskola zöldítési programokat, akkreditált képzési programjuk van erre, egy 30 órás tanfolyam keretében. Helyben évek óta működik a ZölDök, a diákönkormányzat zöld változata, aktív nevelési tudatformálási tevékenységgel, elsődleges cél, a tudjunk civilek lenni.

Békyné Csabai Éva a Gádor iskola öko-iskolai folyamatairól beszélt, a 90-es évektől német partnerükkel voltak elsőként öko iskola, de Németországban, majd itthon is megszerezték a címet, és folyamatosan újítják. Számos projektjük, eseményeik, állandó és alkalmi kiállításaik vannak, a nemzetközi kapcsolatokat is építik, a közelmúltban német partnerükkel UNESCO díjat is kaptak, és most egy Lyon melletti francia iskolával építenek együttműködést a környezeti nevelési témakörben is. Náluk öko-klub működik a gyerekeknek.

A Soós Borászati Technikum képviselői a környezetvédelemnek az oktatásba való beépüléséről beszéltek, részben önálló tárgy formájában is, szakmai példákkal, témákkal, mint a borászati szennyvíz kezelés, projektek, pályázatok futnak a környezetvédelemhez és a tudatformáláshoz is kapcsolódva.

Victor András még előadásához kapcsolódva kiemelte, hogy a téma, a környezeti nevelés nemcsak iskolai, intézményi feladat, pl. a XI. kerületben is készült ilyen stratégia az önkormányzat szintjén, a különböző rétegek, korosztályok megszólítására is.

A témát annyiban folytatjuk, hogy a vonatkozó kerületi tanári munkaközösségben november 23-án lesz megbeszélés, a vonatkozó feladatok, lehetőségek tekintetében, ahol mi is részt veszünk, ill. tavaszra a Zöld Jövő ilyen típusú, célú, terepgyakorlatot is tervez a helyi tanároknak.

Mészáros Péter